Budowa piasty
Piasta to jeden z ważniejszych elementów konstrukcji koła. Stosowane nie tylko w samochodach, ale również innych maszynach. Piasta to część montowana na wale lub osi, która je obejmuje. Jeżeli połączenie ma być ruchowe, to montuje się w nich łożyska, ewentualnie jest ona elementem połączenia wpustowego, wielowpustowego, wciskowego lub klinowego. W samochodach najczęściej występują piasty z łożyskami.
Budowa piasty
Piasta w połączeniu z łożyskiem pozwala na poruszanie się samochodu. Gdyby nie te dwa elementy, koła nie mogłyby się obracać na osiach i zawieszeniu pojazdu. Piasty i łożyska to elementy, które zakładane zostają na oś koła oraz zabezpieczone nakrętką centralną. W tym przypadku wewnętrzna bieżnia łożyska jest elementem nieruchomym, natomiast zewnętrzna, na której bazuje piasta jest ruchoma. W przypadku, gdy łożysko koła jest elementem spójnym z bębnem hamulcowym, zewnętrzna bieżnia łożyska obraca się razem z bębnem, pełniąc funkcję piasty. Mając do czynienia z hamulcami tarczowymi, bieżnia zewnętrzna jest nieruchoma, a oś piasty, do której montowane jest koło samochodu, znajduje się w bieżni wewnętrznej. Piasta oraz łożysko zamocowane są pod specjalną pokrywą uszczelnioną pierścieniem, co chroni te elementy przed zanieczyszczeniami.
Napisz komentarzZostaw odpowiedź
Kategorie bloga