NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY USZKOCZEŃ ŁOŻYSK KÓŁ – OTO ONE!

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY USZKOCZEŃ ŁOŻYSK KÓŁ – OTO ONE!

Każdy użytkownik samochodu z pewnością spotkał się z uszkodzonym łożyskiem. W zależności od stopnia i przyczyny uszkodzenia, koszty naprawy lub wymiany są zróżnicowane. Skąd jednak biorą się owe uszkodzenia i jakie są ich najczęstsze przyczyny? Czy można ich uniknąć? Postanowiliśmy odpowiedzieć na te oraz inne pytania! 

Od początku: co to jest łożysko koła?

Łożysko ogólnie rzecz ujmując jest to taka część urządzenia, która podtrzymuje (inaczej: łożyskuje) inną część tego mechanizmu (część łożyskowaną) w taki sposób, by umożliwić jej ruch obrotowy. Czym zatem jest łożysko koła? Jest to taka część koła, która wraz z tak zwaną piastą, tworzy element, który łączy koło z samochodem. To właśnie dzięki łożysku i piaście koła w samochodzie mogą obracać się na osiach zawieszenia (te są nieruchome). 

Prawidłowa praca łożysk jest niezwykle ważna w kontekście naszego bezpieczeństwa na drodze i prawidłowej eksploatacji samochodu. Należy jednak pamiętać, że łożyska narażone są na różne czynniki, które mogą prowadzić do ich uszkodzeń: od różnorodnych obciążeń, drgań oraz naprężenia (głównie spowodowane nienajlepszymi nawierzchniami), przez warunki pogodowe (błoto czy sól, która ma zapobiec poślizgom podczas przymrozków), po na przykład nieprawidłowy montaż lub zły dobór łożysk pod względem ich jakości.

Jak rozpoznać uszkodzone łożysko?

Istnieją dwa główne objawy uszkodzonego łożyska. Pierwszym z nich jest hałas, które generuje podczas jazdy. Jeśli usłyszymy, że podczas wykonywania manewrów naszym samochodem, z okolic kół wydobywa się charakterystyczny dźwięk (może to być zarówno szum, jak i dość głośne dudnienie), możemy zacząć podejrzewać właśnie wspomniane łożysko. Drugim jest luz na łożysku, który w konsekwencji może mieć opłakany wpływ na inne zespoły w samochodzie.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk kół 

1. Zły dobór łożyska lub piasty. 

Niektórzy wychodzą z założenia, że jeśli coś „na oko” doskonale do czegoś pasuje, to z pewnością będzie godnie zastępować dedykowaną część. Nic bardziej mylnego! Należy pamiętać, żeby dobierać odpowiednio skonstruowane i dedykowane do konkretnego modelu i rocznika samochodu części, to samo odnosi się do łożysk. Co się stanie, jeśli dokonamy złego wyboru? Materiał, z którego wykonane jest łożysko może okazać się niewystarczająco dobry, co sprawi, że jeszcze szybciej wrócimy do warsztatu, by dokonać wymiany części, ta bowiem może nieprawidłowo pracować, a nawet pęknąć. Warto więc nie oszczędzać na tak newralgicznych częściach. 

2. Nieprawidłowy montaż łożyska. 

To niestety chleb powszedni wśród problemów z łożyskami. Trafiamy do przypadkowego warsztatu, w którym pracują niedoświadczeni mechanicy, po czym w niedługim czasie musimy szukać innego, gdyż okazuje się, że z łożyskiem dalej jest coś „nie tak”. Łożysko należy bardzo dokładnie i dobrze spasować. Ważne jest, by przy jego dokręcaniu zrobić to odpowiednio, zostawiając luz. Niejednokrotnie słyszeliśmy o wielu siłowych rozwiązaniach, które w konsekwencji prowadziły do uszkodzenia nowego łożyska i zmuszenia Klienta warsztatu do zakupu nowego.

3. Zanieczyszczenia.

Skąd biorą się zanieczyszczenia w łożysku? Mogą mieć swoje źródło przy nieprawidłowym montażu części (niedokładne uszczelnienie, zanieczyszczony smar, etc.). Oprócz tego zanieczyszczeniu może ulec bieżnia łożyska, głównie dzięki zalegającemu na drodze błotu lub soli. 

4. Jazda poślizgami, jazda po nierównej powierzchni, lekkie uderzenia w krawężnik

To, w jaki sposób użytkujemy nasz samochód, ma wpływ na to, w jakim stanie są jego układy i części – to nie jest wiedza tajemna. Na uszkodzenia łożysk z pewnością ma wpływ częsta jazda tak zwanym poślizgiem (na łożyska działa duża siła boczna, której „nie lubią”), częsta jazda po nierównej powierzchni (drgania) czy częste, lekkie uderzenia w krawężnik (siła boczna, impuls). 

5. Korozja

Korozja w łożyskach może wziąć się z wady konstrukcyjnej części lub jej nieprawidłowym przechowywaniem jeszcze przed montażem. Może ono okazać się nieszczelne, a wówczas bardzo łatwo jest o rdzewienie tej części. W konsekwencji jest ona osłabiona i z czasem może dojść nawet do jej pęknięcia.

6. Zbyt wysoka temperatura przy pracy łożyska

Skąd bierze się wysoka temperatura przy pracy łożyska? Najczęściej z nieprawidłowego montażu, głównie ze zbyt ciasnego zamocowania łożyska. Wówczas dochodzi do większego tarcia. Musimy jednak pamiętać, że zbyt wysoka temperatura może być przekazywana z innych, niesprawnych układów, być wynikiem niewystarczającego smarowania. 

7. Przegrzewanie hamulca

Właściwie częściej tarczy hamulcowej. Przy regularnym przegrzewaniu hamulca dochodzi o wytopienia się smaru i tym samym do zwiększenia tarcia w łożysku. 

8. „Bicie koła”

Tak zwane bicie koła powstaje głównie w wyniku nieprawidłowego wyważenia kół z felgami. Prowadzi to do ruchów drgających w całym samochodzie. Te w prosty sposób przenoszą się między innymi na łożyska, doprowadzając do ich zużycia.  

Uszkodzenie łożyska – czy można tego uniknąć?

Odpowiedź na to pytanie powinna właściwie nasuwać się sama po lekturze najczęstszych przyczyn powstania uszkodzeń łożysk. Oczywiście! Wystarczy, że będziemy mieć świadomość co wpływa negatywnie na łożyska kół. Pamiętajmy, by prawidłowo wybrać nie tylko nowe łożysko, ale również doświadczonego mechanika, który dobrze je zamontuje. Następnie dbajmy o nasz pojazdunikajmy poślizgów, zbyt częstego poruszania się po nierównościach. Zwracajmy uwagę na to, jakie dźwięki wydaje samochód – warto wymienić lub naprawić łożysko tuż po tym, jak zaczną się z nim problemy. To będzie dobre nie tylko dla naszego portfela, ale przede wszystkim naszego bezpieczeństwa. 

Utworzony 2016-03-13 przez All-Parts Główna, Łożyska koła, Porady 0 1601

Napisz komentarzZostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany aby napisać komentarz.
Następny

Zawartość koszyka

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
1 000,00zł Do darmowej wysyłki brakuje Ci
0,00zł Razem

Zobacz koszyk

Szukaj

Menu

Zawartość przechowalni

Brak produktów

Zobacz przechowalnie