PODSTAWOWE RODZAJE ŁOŻYSK SAMOCHODOWYCH - WSZYSTKO, CO MUSISZ O NICH WIEDZIEĆ!
Samo łożysko jako mechanizm pozwalający na ruch obrotowy występuje w różnych mechanizmach samochodu. Znajdziemy je między innymi w: silniku, układzie napędowym, skrzyni biegów, układzie elektrycznym, układzie paliwowym, układzie chłodzenia, klimatyzacji, układzie kierowniczym czy zawieszeniu. Skupmy się jednak na łożyskach kół.
Przypomnijmy: czym jest łożysko koła?
Łożysko to taki mechanizm, który podtrzymuje inną część mechanizmu tak, by umożliwić jej ruch obrotowy. W przypadku samochodowego łożyska koła jest to po prostu część, która wraz z piastą tworzy element, dzięki któremu koło obraca się na nieruchomej osi zawieszenia. Innymi słowy to właśnie dzięki łożysku, koła w pojeździe mogą wykonywać ruch obrotowy.
Za każdym razem będziemy podkreślać jak szalenie ważnym jest dbanie o to, by nasze łożyska pracowały prawidłowo. Dlaczego? To jeden z tych elementów, które mają realny wpływ na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Często łożyska ulegają uszkodzeniom, a o ich najczęstszych przyczynach pisaliśmy tutaj: Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk kół
Jakie są podstawowe rodzaje łożysk kół?
- Toczne łożysko stożkowe
Jest to taki rodzaj łożyska, który stosowany był głównie w starszych modelach pojazdów. Ich budowa umożliwia rozdzielenie pierścienia zewnętrznego od pierścienia wewnętrznego (nie są zamkniętym i nierozerwalnym układem). Taka konstrukcja ma jednak swoje minusy. Przede wszystkim posiadacze tocznych łożysk stożkowych muszą pamiętać o konserwacji takowych: regulacji luzu między pierścieniami łożyska oraz smarowaniu. Przez to, że układ ten nie jest szczelnie zamknięty, toczne łożyska stożkowe ulegają uszkodzeniom nieco częściej, niż te, które stosuje się obecnie.
- Kulkowe łożysko skośne
Łożysko, które występuje w układzie zamkniętym. Co to oznacza? Nie mamy dostępu do smaru, nie musimy martwić się o luzy.
- jednorzędowe
Jest to łożysko, które dzięki swojej budowie może przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku. Dodatkowo takie łożysko jest nierozłączne w przeciwieństwie do wcześniej wspomnianego stożkowego. Jego pierścienie posiadają jedno wysokie i jedno niskie obrzeże. Dzięki temu drugiemu w łożysku znajduje się wiele kulek. Dzięki temu jest w stanie przenosić dość duże obciążenia.
- dwurzędowe
Łożysko, które swoją budową odpowiada dwóm łożyskom kulkowym skośnym jednorzędowym, które zabudowane są w układzie rozbieżnym. Co ciekawe, zajmuję jednak mniej miejsca w kierunku osiowym. W przeciwieństwie do jednorzędowego, dwurzędowe może przenosić zarówno obciążenia promieniowe, jak również obciążenia osiowe w obu kierunkach.
Skupmy się na łożyskach skośnych dwurzędowych…
Jak się okazuje, dziś najczęściej montowanym typem łożyska koła jest łożysko skośne dwurzędowe. Co więcej, ma ono za sobą już dwie generacje, teraz występuje w trzeciej. Jakie są różnice między nimi?
- pierwsza generacja łożyska skośnego dwurzędowego
Jego cechą charakterystyczną było to, że było ono montowane na tak zwany „wcisk” w gnieździe zwrotnicy. - druga generacja łożyska skośnego dwurzędowego
Łożysko to było już w pełni zintegrowane z piastą koła. - trzecia generacja łożyska skośnego dwurzędowego
Jest to bardzo ścisłe, zwarte połączenie piasty koła i zwrotnicy.
Łożysko - część, którą prędzej czy później trzeba będzie wymienić
Łożysko koła jest częścią, która po pewnym czasie wymaga wymiany. Nie unikniemy tego, jeśli eksploatujemy długo nasz samochód i chcemy nim bezpiecznie poruszać się przez kolejne lata. Oczywiście, przez pewne podjęte przez nas kroki możemy wydłużyć jego żywot: niewprowadzanie samochodu w poślizgi (jazda poślizgiem bocznym), wybór drogi w lepszym stanie technicznym (unikanie zużytych i dziurawych nawierzchni wprowadzających łożysko w dodatkowe drgania), prawidłowy montaż (warto wybrać doświadczonego mechanika) czy w końcu zakup odpowiedniego łożyska (oszczędzanie i stawianie na części zrobione z mniej trwałych materiałów w końcu przyprawi nas o dodatkowe koszty).
Do uszkodzeń mogą doprowadzić inne niesprawne układy, np. uszkodzone uszczelnienia piasty, niesprawne tarcze hamulcowe, elementy generujące zbyt wysoką temperaturę, która będzie przenosić się na łożysko, zanieczyszczenia.
Napisz komentarzZostaw odpowiedź
Kategorie bloga