JAK WYMIENIĆ ŁOŻYSKO TYLNE KOŁA? OPISUJEMY NA PRZYKŁADZIE SKODY FABIA
Wymiana łożyska w samochodzie wbrew pozorom nie jest łatwą sprawą. Dlatego właśnie należy mieć świadomość, na co zwrócić uwagę i o czym należy pamiętać przy tej czynności. W końcu sprawne i poprawnie zamontowane łożysko to przede wszystkim kwestia naszego bezpieczeństwa na drodze.
Krok pierwszy: diagnoza awarii łożyska
Kiedy już do naszych uszu zaczną dobiegać niepokojące dźwięki wydobywające się z okolicy kół jezdnych, musimy zadbać o prawidłową diagnozę problemu. Jakie to dźwięki? Od szumów, przez uderzenia, metaliczne tarcie aż do głośnego dudnienia. Oprócz tego bardzo możliwe jest, że będziemy odczuwać drgania. Znajdźmy więc doświadczonego i profesjonalnego mechanika, który z całą pewnością powie nam, co stało się z łożyskiem i jaka jest tego przyczyna. Pamiętajmy, że czasami nie wystarczy wymiana łożyska, bo problemem może być inny niesprawny układ. Wówczas należy wyeliminować nie tylko skutek, ale i przyczynę.
Krok drugi: zakup nowego łożyska
- Źle dobrane łożysko może mieć wpływ na użytkowanie pojazdu. Dlatego tak ważny jest właściwy wybór taki, który nie będzie mniej odporny na temperaturę, czy drgania materiałów.
- Łożysko jedynie pozornie może pasować do naszego samochodu, a prawdziwe problemy zaczną się na etapie montażu lub później - przy użytkowaniu samochodu.
- Łożysko i piasta są elementem, który mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Ich awaria może doprowadzić do zablokowania się kół jezdnych, co może skończyć się bardzo niebezpiecznie dla nas i innych użytkowników drogi.
Krok trzeci: wymiana łożyska
Gdy już zdiagnozujemy problem i dokonamy zakupu odpowiedniego łożyska, przychodzi czas na jego wymianę. Przyjrzyjmy się więc wymianie łożyska tylnego w jednym z najpopularniejszych samochodów, który wybierają Polacy - Skody Fabii.
- Przygotowujemy stanowisko pracy tak, by było możliwie jak najczystsze. Nie chcemy doprowadzić do zabrudzeń, które przeniesiemy na nową część.
- Podnosimy samochód. Na tym etapie nie ma niczego skomplikowanego.
- Podkładamy kliny zabezpieczające pod pozostałe koła.
- Odkręcamy koło.
- Demontujemy bęben hamulcowy.
- Wykręcamy nakrętkę kluczem nasadowym 30 po czym zaczynamy demontaż łożyska. Warto przy tym wspomóc się specjalnymi ściągaczami, dzięki którym nie będziemy się z nim mocować.
- Czyścimy powierzchnię, na której chcemy zamontować nowe łożysko. Musimy pamiętać o tym, by przedmuchać strumieniem stężonego powietrza nie tylko czop i trzpień, ale również czujnik ABS.
- Starannie, zgodnie z instrukcjami producenta łożyska i samochodu montujemy nową część.
- Kluczem dynamometrycznym dokręcamy nakrętkę.
- Smarujemy części.
- Zakładamy pozostałe części.
- Naciskamy parę razy hamulec.
Wymiana łożyska - czego unikać?
Przy wymianie łożyska należy unikać przede wszystkim używania narzędzi, które mogą zniekształcić naszą nową część. Mamy na myśli młotki, prasy. Nie możemy robić tego siłowo - wówczas cała wymiana nie ma sensu, bo będzie nas czekać kolejna. Następną rzeczą, do której nie możemy dopuścić to zwlekanie z wymianą. Będzie prowadzić do jeszcze większych uszkodzeń, które będą stwarzać coraz większe niebezpieczeństwo dla nas i podróżujących z nami pojazdem. Omijajmy szerokim łukiem mechaników, którzy twierdzą, że właściwie wszystko jedno, jakie łożysko kupimy, bo „łożysko to łożysko”. Nic bardziej mylnego. Udając się do warsztatu zwróćmy uwagę na środowisko pracy przygotowane do wymiany łożyska - niech będzie możliwie jak najczystsze.
Nie rekomendujemy napraw we własnym zakresie, ale warto wiedzieć jak powinna wyglądać wymiana. Każdy model samochodu ma również inną specyfikę dlatego zachęcamy do kontaktu ze specjalistami.
Napisz komentarzZostaw odpowiedź
Kategorie bloga