WYMIANA ŁOŻYSKA KOŁA – ODPOWIADAMY NA PYTANIA
Łożysko koła to niezwykle istotna część układu zawieszenia. To właśnie dzięki łożysku i piaście koło obraca się na nieruchomej osi zawieszenia. Prawdą jest, że nie musimy wymieniać go regularnie co określony czas czy liczbę przejechanych kilometrów, jednak gdy ulegnie ono zniszczeniu, musimy podjąć kroki, by zamontować nowe. Postanowiliśmy odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania o wymianę łożyska.
Skąd wiemy, że łożysko uległo awarii?
Nawet nie wprawiony w boju kierowca usłyszy, że coś jest nie tak. Z okolic kół może dochodzić szum, metaliczne zgrzytanie lub charakterystyczne dudnienie, które powinno nas zmusić do udania się do profesjonalnego mechanika. Odgłosy te mogą nasilać się przy większych prędkościach i cichnąć przy mniejszych. Awaria łożyska może również dawać o sobie znać poprzez drgania kierownicy. Stuprocentową pewność możemy mieć dopiero po oględzinach dokonanych przez fachowca, który podniesie nasz samochód i potwierdzi nasze przypuszczenia.
Co może doprowadzić do awarii łożyska?
Czynników jest wiele i o wszystkich bardzo dokładnie napisaliśmy tutaj: [LINK]. W wielkim skrócie. Jednym z czynników mogą być zabrudzenia zewnętrzne (błoto lub sól zbierające się na zewnętrznych częściach łożyska) lub wewnętrzne (zanieczyszczony smar, niedokładnie wyczyszczone elementy wokół łożyska). Następnym jest nieprawidłowa eksploatacja samochodu (jazda poślizgiem bocznym, zbyt częsta jazda nierówną nawierzchnią, uderzenia kół o krawężnik). Awarię może wywołać źle dobrana część lub nieodpowiedni montaż łożyska i piasty przez mechanika. Dodatkowo żywotność łożyska mogą skrócić niesprawne układy samochodu (układ kierowniczy, układ hamulcowy), które przenosić będą nadmierne drgania lub zbyt wysoką temperaturę. Łożysko może ulec uszkodzeniu również w wyniku korozji czy złego przechowywania części w magazynie.
Kto może wymienić łożysko?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Najlepiej, by zrobił to doświadczony i profesjonalny mechanik, który dysponuje specjalistycznymi narzędziami. Wbrew pozorom wymiana niektórych generacji piast (szczególnie pierwszej i drugiej) nie jest bardzo prostą czynnością. Zakład powinien więc być wyposażony w ściągacze, które pomogą w demontażu zużytych części. Warto, by mechanik posiadał odpowiednią wiedzę i doradził nam, jaką część do naszego samochodu mamy wybrać. Dodatkowo musi postępować dokładnie według wskazań producenta samochodu i producenta części.
O czym należy pamiętać przy wyborze łożyska?
Wybierając łożysko, pamiętajmy, że jest to część, która będzie w dużej mierze odpowiadać tak za komfort jazdy, jak za, przede wszystkim, nasze bezpieczeństwo. Nie warto więc oszczędzać, za to warto pamiętać żeby poprosić o rekomendację specjalistę. Często tylko pozornie łożysko i piasta pasują do naszego samochodu, jednak podczas montażu wszystko wychodzi na jaw. Nie dość, że łożysko musi być doskonale dopasowane do osi i powinno być dedykowane do naszego samochodu, dzięki temu nie będziemy musieli myśleć o kolejnej wymianie w najbliższym czasie.
Jak wygląda wymiana łożyska?
Wymiana łożyska tylnego i przedniego sprowadza się do kilku kroków. Przede wszystkim należy unieść samochód, zdejmujemy koło, zacisk hamulcowy, jarzmo zacisku i tarczę hamulcową. Zdejmujemy śrubę montującą łożysko (przednie) lub dekielek zabezpieczający łożysko (tylne). W przypadku łożyska osi przedniej rozpinamy połączenie wahacza i zwrotnicy, wysuwamy półoś, odkręcamy śruby, dokładnie oczyszczamy rowek. Następnie montujemy nową część. Co zaś tyczy się osi tylnej, w tym momencie zdejmujemy piastę, oczyszczamy trzpień, nakładamy nową piastę i przykręcamy śrubę mocującą. Kolejną czynnością w obu przypadkach jest zamontowanie całej reszty części, które zdjęliśmy i przy łożysku osi tylnej kilkukrotne naciśnięcie hamulca.
Warto pamiętać, że wszelkie te czynności powinny być wykonane w możliwie czystych warunkach, by nasze części nie uległy zanieczyszczeniu. Następnie zaleca się regulację luzu.
Czego nie można robić przy wymianie łożyska?
Po pierwsze, robić tego w brudzie. W tym przypadku oczyszczenie wszystkich części jest szalenie ważne i będzie mieć duży wpływ na ich pracę. Po drugie, nie można robić niczego siłowo (ani za pomocą młotka, ani za pomocą prasy). W ten sposób może dojść do odkształceń, które objawiać się będą drganiem układu kierowniczego przenoszonym z drgań kół jezdnych. Po trzecie, nie można oszczędzać na częściach, ponieważ w tym przypadku chcielibyśmy oszczędzić na zdrowiu i bezpieczeństwu swoim i naszych bliskich.
Skontaktuj się z nami chętnie doradzimy i pomożemy Ci we właściwej diagnozie i naprawie Twojego samochodu.
Napisz komentarzZostaw odpowiedź
Kategorie bloga